Sub conducerea domnului prefect, Mihai Oprea, marți, 30 iulie 2024, au avut loc ședințele de lucru ale Colegiului Prefectural, Comisiei de Dialog Social Vâlcea și Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Vâlcea.
În cadrul reuniunii lunare a Colegiului Prefectural pe ordinea de zi s-a aflat raportul activităților desfășurate de Direcția Județeană pentru Agricultură Vâlcea pentru perioada ianuarie – iunie 2024, prezentat de către domnul Ovidiu Barbu, director executiv – Direcția Județeană pentru Agricultură Vâlcea. Ședința s-a desfășurat cu participarea subprefecților Florentina Călin și Victor Stănculescu.
În perioada 01.01.2024 – 30.06.2024 la sediul Direcţiei pentru Agricultură Vâlcea au fost depuse, înregistrate şi verificate un număr de 819 dosare de vânzare a terenurilor din extravilan pentru o suprafață de 246,3 Ha. De asemenea au fost realizate și alte activități printre care amintim:
- realizarea de acțiuni diseminare/informare a producătorilor agricoli privind Planul Naţional Strategic 2023-2027, oportunitățile de accesare a acestora, normele de ecocondiţionalitate, utilizarea produselor și echipamentelor de protecție a plantelor, agricultura ecologică produse tradiţionale etc.
- 106 avize consultative pentru emiterea atestatului de producător;
- s-au încasat 9.714 lei pentru realizarea de proiecte pe diferite măsuri de accesare a fondurilor europene;
- în prezent sunt în lucru proiecte de amenajamente pastorale pentru localitaţile Stoilești, Vlădești, Ocnele Mari, Băile Govora, Mateești, Sinești;
- au fost eliberate 10 autorizaţii de defrişare pentru 54,7498 Ha de pruni;
- au fost eliberate 7 autorizaţii de plantare a 50 Ha nuc, 0.4150 Ha căpșun, 0.5 Ha de zmeur, 0.9294 Ha corn şi 6,8803 Ha măr;
- au fost eliberate 74 de autorizaţii de tăiere nuc;
- s-au înregistrat în agricultura ecologică 192 de operatori din care 181 producători, 6 procesatori, 2 exportatori, 2 comercianți, un depozitar;
- s-au înregistrat 150 de fermieri pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de tomate în spații protejate în contextual crizei provocate de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei pentru acordarea unui ajutor de stat de 1,500 euro pentru cultivarea a 1.000 mp tomate;
- s-au înregistrat doi fermieri pentru compensarea parțială a pierderilor la cultura de usturoi (în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei) în vederea acordării unui ajutor de stat de 1500 euro pentru cultivarea a 1000 mp usturoi;
- în Programul de susţinere a producţiei de cartofi de consum s-a înscris un fermier care primește 200 euro pentru o suprafață de 10.000 mp.
- s-au acordat ajutoare de stat pentru compensarea parțială a pierderilor suferite în anul 2023 în anul 2023 în sectorul apicol, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei asupra Ucrainei.
Potrivit materialului prezentat în ședință de către directorul DJA Vâlcea, în județ există 4 puncte de lansare a rachetelor antigrindină, în localitățile: Ștefănești, Mădulari, Șușani și Orlești.
Pe ordinea de zi a ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Vâlcea s-au aflat condițiile acordării serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu și modalitățile de plată ale acestora”. Ca urmare a evoluției demografice și a unui proces accelerat de îmbătrânire a populației este necesară adoptarea unei strategii de dezvoltare a sectorului de îngrijiri la domiciliu și a celor paleative. Îngrijirea la domiciliu este preferată de majoritatea persoanelor vârstnice. Potrivit reprezentantului Casei de Asigurări de Sănătate Vâlcea, doamna doctor Gabriela Pădureanu, beneficiază de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu, orice asigurat care se află într-una dintre următoarele situații:
- incapabil să desfășoare activități casnice, este imobilizat în fotoliu sau pat peste 50 % din timpul zilei, necesită sprijin pentru îngrijirea de bază (igienă și/sau alimentație și/sau mobilizate) – status de performanță ECOG 3;
- complet imobilizat la pat, dependent total de altă persoană pentru îngrijirea de bază (igienă, alimentație, mobilizare) – status de performanță ECOG 4;
Serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu se acordă pe bază de recomandare pentru îngrijiri medicale, numai pentru statusul de performanță ECOG 3 sau 4 al asiguratului, recomandarea pentru efectuarea serviciilor putând fi făcută de medici de specialitate din ambulatoriu, medici de familie și de către medicii de specialitate din spitale la externarea asiguraților, medici aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate din România.
Durata pentru care un asigurat poate beneficia de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu se stabilește de medicul care a făcut recomandarea, cu obligativitatea precizării ritmicității/periodicității serviciilor, consemnate în formularul „Recomandare pentru îngrijiri medicale la domiciliu”, dar nu mai mult de 90 zile de îngrijiri/în ultimele 11 luni (în mai multe etape episoade de îngrijire), respectiv 180 zile de îngrijiri/în ultimele 11 luni pentru pentru pacienții cu afecțiune oncologică.
Un episod de îngrijire este de maxim 15 zile de îngrijiri, respectiv maximum 30 de zile pentru situațiile justificate medical de către medicul care face recomandarea. Fiecare episod de îngrijire se recomandă utilizând un nou formular de recomandare. În situația în care, conform recomandării pentru îngrijiri medicale la domiciliu, îngrijirile nu sunt acordate în zile consecutive, la calcularea celor 90 de zile/în ultimele 11 luni se iau în calcul numai zilele în care s-au acordat îngrijirile.
Furnizorii de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu acordă servicii conform unui plan de îngrijiri stabilit în conformitate cu recomandările făcute de către medicii de familie, medicii de specialitate din ambulatoriul de specialitate și medicii de specialitate din spital, zilnic, inclusiv sâmbăta, duminica și în timpul sărbătorilor legale. Planul de îngrijiri poate fi modificat numai cu avizul medicului care a emis recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu, aviz transmis electronic, certificat cu semnătura electronică extinsă/calificată a acestuia.
Furnizorul de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu completează pentru fiecare asigurat căruia îi acordă servicii o fișă de îngrijire medicala la domiciliu care conține datele de identitate ale acestuia, tipul serviciilor de îngrijiri medicale acordate, data și ora la care acestea au fost efectuate, durata, semnătura persoanei care a furnizat serviciul de îngrijire, precum și evoluția stării de sănătate. Asiguratul, unul dintre membrii familiei de grad I și II, soț/soție, persoana împuternicită legal de acesta prin act notarial/act de reprezentare prin avocat sau a reprezentantului legal al asiguratului confirmă efectuarea acestor servicii prin semnarea acesteia.
Pachetul de servicii medicale de bază pentru îngrijiri medicale la domiciliu:
- Măsurarea parametrilor fiziologici: temperatură, respirație, puls, TA, diureză și scaun; recomandarea serviciului se face de către medici pentru toți parametrii prevăzuți, respectiv: temperatură, respirație, puls, TA, diureză și scaun;
- Administrarea medicamentelor:
- intramuscular – în afara injecțiilor cu produse de origine umană;
- subcutanat – în afara injecțiilor cu produse de origine umană;
- intradermic – în afara injecțiilor cu produse de origine umană;
- oral;
- pe mucoase;
- Administrarea medicamentelor intravenos – în afara injecțiilor și perfuziilor cu produse de origine umană, cu respectarea legislației în vigoare;
- Sondaj vezical, îngrijirea sondei urinare și administrarea medicamentelor intravezical pe sondă vezicală, la bărbați se efectuează de către medicul care își desfășoară activitatea într-o formă legală la furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu- implică obligatoriu toaleta locală genitală și schimbarea sondei fixe la 6 zile;
- Administrarea medicamentelor prin perfuzie endovenoasă, cu respectarea legislației în vigoare, în afara perfuziilor cu produse de origine umană;
- Alimentarea artificială pe gastrostomă/sondăgastrică/nazogastrică și educarea asiguratului/aparținătorilor;
- Alimentarea pasivă, pentru bolnavii cu tulburări de deglutiție, inclusiv instruirea asiguratului/aparținătorului;
- Clismă cu scop evacuator /terapeutic;
- Spălătură vaginală în cazuri de deficit motor;
- Manevre terapeutice pentru evitarea complicațiilor vasculare ale membrelor inferioare/escarelor de decubit: mobilizare, masaj, aplicații medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc și a rulourilor;
- Manevre terapeutice pentru evitarea complicațiilor pulmonare: posturi de drenaj bronșic, tapotaj, fizioterapie respiratorie;
- Îngrijirea plăgilor simple și/sau suprainfectate/suprimarea firelor;
- Îngrijirea escarelor multiple;
- Îngrijirea stomelor;
- Îngrijirea fistulelor;
- Îngrijirea tubului de dren și instruirea asiguratului;
- Îngrijirea canulei traheale și instruirea asiguratului;
- Aplicarea de ploscă, bazinet, condom urinar, mijloc ajutător pentru absorbția urinei; este inclus și mijlocul ajutător pentru absorbția urinei, minim 2 mijloace ajutătoare pentru absorbția urinei/zi;
- Alimentație parenterală – alimentație artificială pe cateter venos central sau periferic se acordă de către spitalele cu structuri organizate ca furnizori de îngrijiri la domiciliu autorizate să efectueze acest tip de serviciu. Serviciul nu include alimentele specifice;
- Kinetoterapie individualăse efectuează doar de fizioterapeutul care își desfășoară activitatea într-o formă legală la furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu;
- Logopedie individuală- se efectuează doar de logopedul, care își desfășoară activitatea într-o formă legală la furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu;
- Drenaj limfatic manual al limfedemului – se efectuează doar de fizioterapeutul care își desfășoară activitatea într-o formă legală la furnizorul de îngrijiri medicale la domiciliu și atestă pregătirea profesională în drenaj limfatic manual;
- Evaluarea manuală a fecaloamelor;
- Recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale și a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza națională de date privind deșeurile rezultate din activități medicale aprobate prin Ordinul MS nr. 1226/2012.
Modalități de decontare a serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu
Decontarea serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu se suportă din FNUASS din fondul aferent asistenței de îngrijiri medicale la domiciliu. Tariful pe caz pentru un episod de îngrijire medicală la domiciliu se obţine înmulţind numărul de zile de îngrijire corespunzător unui episod de îngrijire cu tariful pe o zi de îngrijire. Tariful pentru o zi de îngrijiri medicale la domiciliu este:
- 114 lei (pentru mediul URBAN), respectiv 124 de lei (pentru mediul RURAL – peste 10 km în afara localităţii unde se află sediul lucrativ/punctul de lucru prevăzut în contractul încheiat cu CAS VÂLCEA),
- 134 de lei (pentru mediul RURAL – peste 20 km în afara localităţii unde se află sediul lucrativ/punctul de lucru prevăzut în contractul încheiat cu CAS VÂLCEA),
- 144 de lei (pentru mediul RURAL – peste 30 km în afara localităţii unde se află sediul lucrativ/punctul de lucru prevăzut în contractul încheiat cu CAS VÂLCEA),
- 153 de lei (pentru mediul RURAL – peste 40 km în afara localităţii unde se află sediul lucrativ/punctul de lucru prevăzut în contractul încheiat cu CAS VÂLCEA),
- 163 de lei (pentru mediul RURAL – peste 50 km în afara localităţii unde se află sediul lucrativ/punctul de lucru prevăzut în contractul încheiat cu CAS VÂLCEA).
În tariful pentru o zi de îngrijire sunt incluse costurile materialelor necesare pentru realizarea serviciilor de îngrijire la domiciliu, precum şi costurile de transport la adresa declarată de asigurat unde se acordă serviciile de îngrijiri medicale la domiciliu.
Tarifele se aplică dacă pentru fiecare caz sunt recomandate minim 4 servicii pe caz din lista prevăzută în anexa nr. 30 A la ordin, indiferent de numărul de servicii efectuate pe zi conform recomandării. În cazul în care sunt recomandate mai puţin de 4 servicii, tariful pe o zi de îngrijire la domiciliu se reduce proporţional.
Serviciile acordate persoanelor asigurate diagnosticate cu afecțiune oncologică se decontează la nivel realizat; pentru decontarea acestora, casele de asigurări de sănătate încheie acte adiționale de suplimentare a sumelor contractate.
Pe ordinea de zi a ședinței Comisiei de Dialog Social Vâlcea dialogul s-a axat pe problematica tinerilor NEETs – identificare oportunități de angajare, de ucenicie, de internship sau de continuare a educației”. În cadrul ședinței domnul Marius Ion Năfliu, directorul executiv adjunct al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Vâlcea a oferit detalii despre Legea 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, lege care prevede o serie de măsuri destinate categoriei de tineri NEETs. În acest sens printre măsurile pentru stimularea ocupării forței de muncă amintim:
- a) creșterea șanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă;
- b) stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a șomerilor și crearea de noi locuri de muncă;
- c) promovarea participării pe piața muncii a tinerilor cu risc de marginalizare social.
Creșterea șanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă se realizează prin:
- a) informarea și consilierea profesională;
- b) medierea muncii;
- c) formarea profesională; evaluarea și certificarea competențelor profesionale dobândite pe alte căi decât cele formale;
- d) consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea unei afaceri;
- e) completarea veniturilor salariale ale angajaților;
- f) stimularea mobilității forței de muncă.
Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a șomerilor și crearea de noi locuri de muncă se realizează prin acordarea lunară a unor subvenții firmelor care încadrează categorii de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. Astfel, la articolul 85 se prevede faptul că angajatorii care încadrează în muncă, printre alții, tineri NEETs primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligația menținerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puțin 18 luni. Facilitățile prevăzute se acordă angajatorilor în situația în care tinerii NEETs sunt înregistrați ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București.
- Programele de ucenicie;
Legea nr. 279 din 5 octombrie 2005 privind ucenicia la locul de muncă, cu modificările și completările ulterioare, constituie cadrul legal prin care tinerii NEETs pot dobândi competențe la locul de muncă.
Ucenicia la locul de muncă se adresează persoanelor interesate, cu vârsta de peste 16 ani, care doresc să se concentreze pe învățare pornind de la situațiile profesionale reale, concrete, cerute de practicarea unei ocupații direct la locul de muncă.
Programul de ucenicie se finalizează cu certificat de calificare profesională a adulților, emis în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Durata contractului de ucenicie se stabilește în funcție de nivelul de calificare pentru care urmează să se pregătească ucenicul, fără a putea fi mai mică de:
- a) 6 luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competențelor corespunzătoare unei calificări de nivel 1;
- b) 12 luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competențelor corespunzătoare unei calificări de nivel 2;
- c) 24 de luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competențelor corespunzătoare unei calificări de nivel 3;
- d) 36 de luni, în cazul în care ucenicia la locul de muncă se organizează pentru dobândirea competențelor corespunzătoare unei calificări de nivel 4.
- Programul de internship;
Legea nr. 176/2018 privind internshipul, cu modificările și completările ulterioare, reglementează modalitatea de efectuare a programelor de internship pentru persoanele care au împlinit vârsta de 16 ani, în scopul:
- a) dezvoltării abilităţilor profesionale ale internilor în îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor din domeniul în care se organizează programul de internship;
- b) desfăşurării unor activităţi şi familiarizarea cu cerinţele organizaţiei-gazdă;
- c) cunoaşterii de către interni a specificului activităţii organizaţiei-gazdă în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea, precum şi a exigenţelor acesteia;
- d) dobândirii de experienţă profesională, abilităţi practice şi/sau competenţe;
- e) facilitării tranziţiei de la sistemul de educaţie către piaţa muncii.
Prin excepţie, contractele de internship pot fi încheiate şi de persoane care au împlinit vârsta de 15 ani, numai cu acordul părinţilor sau al reprezentanţilor legali. Programele de internship se pot organiza oricând în decursul unei perioade neîntrerupte de 12 luni. Durata unui program de internship este de maximum 720 de ore pe parcursul a 6 luni consecutive.
Organizaţiile-gazdă care, în termen de 60 de zile de la finalizarea programului de internship, încheie un contract individual de muncă cu persoana care a desfăşurat programul de internship primesc, la cerere, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, o primă de promovare a angajării în cuantum de 4.586 de lei pentru fiecare persoană astfel angajată, după îndeplinirea obligaţiei de menţinere a raporturilor de muncă pentru o perioadă neîntreruptă de cel puţin 24 de luni. Acordarea primei de promovare a angajării se realizează în limita fondurilor alocate cu această destinaţie.
- Programe de continuare a educației
Programul A doua şansă se adresează adolescenţilor, tinerilor, adulţilor, proveniţi din medii sociale diverse şi cu vârste variate, care nu au urmat sau nu au finalizat învăţământul primar și gimnazial. Programul oferă acestor categorii de persoane posibilitatea continuării şi finalizării învățământului obligatoriu fără a fi nevoite să-şi întrerupă eventualele activităţi profesionale sau familiale în care sunt angrenate. Programul este structurat pe două niveluri: A doua şansă – învăţământ primar şi A doua şansă – învăţământ secundar inferior – acesta din urmă având şi o componentă de pregătire profesională. Nu există limită superioară de vârstă pentru cei care doresc să se înscrie în acest program. Condiţia este ca aceştia să fi depăşit cu cel puțin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei și care se află în următoarele situații:
De asemenea, evaluarea competențelor tinerilor NEETs poate reprezenta o metodă inovativă de certificare a unor standarde ocupaționale și a unor cunoștințe sau deprinderi teoretice și practice obținute prin căi non-formale. Certificatul de competențe profesionale se eliberează în termen de cel mult 30 de zile de la evaluare și este recunoscut pe teritoriul României dar și în străinătate cu condiția apostilării.
Pe lângă aceste măsuri care vizează creșterea șanselor de ocupare a acestei categorii de vârstă, serviciul public de ocupare mai derulează și alte măsuri precum: încheierea unor protocoale de colaborare cu partenerii sociali, agenții economici, instituții publice sau organizațiile neguvernamentale, având drept scop creșterea șanselor de integrare/reintegrare profesională pe piața forței de muncă a tinerilor NEETs, prin îmbunătățirea nivelului de competențe profesionale; atragerea de fonduri prin proiecte finanțate din bugetul Uniunii Europene având ca și grup țintă tineri din categoria NEETs, inclusiv prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Există programe dedicate tinerilor NEETs, precum și fonduri europene alocate pentru această categorie de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, iar angajatorii sau organizațiile interesate de susținerea tinerilor pentru integrarea pe piața muncii, se pot adresa AJOFM Vâlcea pentru a beneficia de sprijinul și serviciile prevăzute de lege.