Astăzi, 26 ianuarie 2024, sub conducerea domnului prefect, Mihai Oprea, au avut loc următoarele ședințe de lucru: Colegiul Prefectural, Comitetul Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Vâlcea și Comisia de Dialog Social Vâlcea.
- Pe ordinea de zi a ședinței Colegiului Prefectural s-au aflat:
- Analiza activităților desfășurate de Agenția pentru Protecția Mediului Vâlcea în anul 2023, prezintată de domnul Alin Voicescu, director executiv – Agenția pentru Protecția Mediului Vâlcea;
- Stadiul implementării Programului Național de Cadastru și Carte Funciară în județul Vâlcea, prezentat de domnul Gabriel Blidaru, director – Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Vâlcea;
- Tematica și subiectele de pe ordinea de zi a ședințelor lunare ale Colegiului Prefectural în anul 2024, prezentată de domnul Laurențiu Papa, Șef serviciu – Instituția Prefectului județului Vâlcea.
La reuniunea lunară a Colegiului Prefectural au participat subprefecții Florentina Călin și Victor Stănculescu, alături de vicepreședintele Consiliului Județean Vâlcea, domnul Florian Marin.
- În cadrul ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice Vâlcea discuțiile s-au axat pe prevederile Legii nr. 360 din 29 noiembrie 2023, privind sistemul public de pensii. Au fost aduse lămuriri din partea domnului Cristinel Herșu, director executiv adjunct al Casei Județene de Pensii Vâlcea.
Astfel, potrivit materialului prezentat de reprezentantul Casei Județene de Pensii Vâlcea:
Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii a avut în vedere eliminarea inechităților din sistem și adecvarea pensiilor mici, precum și asigurarea unei stabilități pe termen mediu și lung a sistemului de pensii. Legea a fost realizată împreună cu experții Comisiei Europene și ai Băncii Mondiale care au confirmat că noua lege este SUSTENABILĂ și va aduce stabilitate sistemului de pensii din România. Reforma este la fel de importantă și pentru salariați: răsplătește munca și contributivitatea, încurajează natalitatea și stimulează continuarea studiilor.
Formula de calcul este reprezentată de două elemente: un VPR care reprezintă o valoare a punctului de referință și un număr total de puncte
PENSIE = VPR x NR. TOTAL PCT
VPR (valoarea punctului de referință) = VPP:25
- TOTAL PCT.= puncte contributivitate + puncte stabilitate + puncte asimilate /necontributive
Noutatea în cadrul formulei o reprezintă numărul de puncte de stabilitate acordate pentru anii contributivi realizati peste 25 de ani. Calculul pensiei va avea în vedere atât venitul pentru care s-a plătit contribuția la sistemul de asigurări sociale, cât și vechimea realizată efectiv în muncă, pe teritoriul Romaniei.
La calculul numărului total de puncte se va adăuga și un număr de puncte de stabilitate pentru fiecare an realizat peste stagiul de cotizare contributive de 25 de ani, si anume:
- 0,50 puncte /an pentru anii din internalul 26-30 inclusiv;
- 0,75 puncte/an pentru anii din internalul 31-35 inclusiv;
- 1 punct/an pentru anii din intervalul 36-40-etc.
Aceste puncte se vor acorda doar pentru anii contributivi care nu se suprapun cu anii de pensie și reprezintă stimulente pentru prelungirea vieții profesionale.
Stagiul de cotizare de 25 de ani din cadrul formulei de calcul al VPR nu este un stagiu folosit la calculul dreptului de pensie, ci la calculul VPR. Valoarea VPR –ului se va majora pe viitor, cu parametrii de calcul ai VPR.
În anul 2024 valoarea punctului de pensie prevăzut pentru anul 2023, de 1785 lei, se majorază cu 13,8% și va fi de 2032 lei. Raportându-ne la valoarea punctului de pensie de 2032 lei, valoarea punctului de referință, la data intrării în vigoare a noii legi (1 septembrie 2024), va fi de 81 lei.
Majorarea pensiilor se va realiza la începutul fiecărui an, în luna ianuarie și va depinde de procentul de creștere al veniturilor din contribuții de asigurări sociale la bugetul sau rata medie anuală a inflației din ultimii doi ani, acordându-se valoarea cea mai avantajoasă.
În cadrul negocierilor tehnice cu serviciile Comisiei Europene, a fost facută în mod repetat solicitarea, în vederea asigurării sustenabilității pe termen lung a reformei și a menținerii angajamentelor asumate, de implicarea a unui organism de experți independent pentru analiza și eventuala revizuire periodică a parametrilor reformei. Majorările de pensii nu pot fi mai mari decât rata medie anuală a inflației sau decât creșterea veniturilor din CAS ca urmare a creșterii salariilor și a numărului de locuri de muncă.
Legea prevede patru tipuri de pensie:
- pensie pentru limită de vârstă;
- pensie anticipată;
- pensie de invaliditate;
- pensie de urmaș.
Pensia pentru limită de vârstă
Accesul la pensia pentru limită de vârstă este condiționat de realizarea unui stagiu minim de 15 ani contributiv. La totalizarea stagiului minim de cotizare nu se au în vedere perioadele asimilate și perioadele necontribitive. Exceptie o constituie perioada de maternitate/paternitate care va fi avută în vedere la calculul vechimii necesare pentru deschiderea dreptului de pensie pentru limită de vârstă.
Pensia anticipată
Accesul la pensia anticipată este condiționat de realizarea unui stagiu complet de cotizare contributiv de 35 ani. Pensionarea anticipată se realizează cu reducerea maximă de 5 ani din vârsta standard de pensionare prevăzută de lege. Pensionarea anticipată cu 5 ani mai devreme a persoanelor care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv de 35 ani cu pana la 5 ani stagiu de cotizare va fi penalizată cu maxim 24% . Ca noutate – pana la data îndeplinirii condițiilor pentru acordarea pensiei pentru limita de vârstă, beneficiarul unei pensii anticipate poate opta pentru acordarea pensiei de invaliditate în condițiile legii.
Pensia de invaliditate
Vor exista în continuare cele trei grade de invaliditate. Noutatea pentru această categorie este legată de redefinirea gradelor de invaliditate în funcție de deficiența funcțională a persoanei (grav, accentuat sau mediu). Pentru oricare dintre gradele de invaliditate în funcție de natura afectării capacității de muncă și tipul raportului de muncă, capacitatea de muncă poate fi considerată păstrată pentru anumite activități profesionale.
La pensia de urmaș se mențin prevederile din legislația veche
În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii noi se recalculeaza din oficiu toate dosarele care au adeverințe cu sporuri nepermenente și nevalorificate conform vechii legislații. Pentru pensionarii care nu au depus la dosar, încă, aceste adeverințe pot să vină la casele de pensii să le depună. Modelul de adeverință pentru anagajatori e cel prevăzut de lege. Pentru pensionarii care au adeverințele la dosar nu mai este necesar să prezinte o altă adeverință decât dacă cea de la dosar este incompletă. Sunt valabile adeverințele care au fost emise și înainte de intrarea noii legi în vigoare dacă respectă fondul și forma prevăzută de legislația de la momentul emiterii. Drepturile recalculate ca urmare a adăugării de sporuri nepermanente se acordă de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Egalizarea vârstelor standard de pensionare dintre bărbați și femei
Egalizarea vârstei de pensionare a femeilor cu cea a bărbaților, la 65 de ani, se va face eșalonat până în anul 2035. În prezent atingerea vârstei standard de pensionare la femei este de 63 de ani iar trecerea se va efectua eșalonat până în anul 2030. Conform anexei nr. 5 din lege, eșalonarea vârstei standard pentru femei se va face, conform criteriilor din jalon, până în anul 2035. S-a avut în vedere și recomandarea asumată de Romania prin PNRR, referitoare la menținerea în activitate a angajaților până la vârsta de 70 de ani, dar cu acordul angajatorului.
Reducerea vârstei standard de pensionare pentru femeile cu mai mulți copii
Femeile care au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare astfel: 6 luni pentru primul copil, un an pentru doi copii, mergând cu reducerea până la 3 ani și 6 luni, pentru 7 copii. Reducerea vârstei de pensionare prevăzută în lege se aplică şi în cazul în care numărul de copii cuprinde şi copii adoptaţi şi crescuţi pe o perioadă de cel puţin 13 ani. Pentru acest beneficiu femeile vor prezenta copii după certificatele de naștere ale copiilor și o declarație pe proprie răspundere că au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani. Acest mod de lucru a fost utilizat și pe parcusul implementării legii nr. 19/2000. Această reducere se poate cumula și cu reducerile în baza grupelor de muncă.
Cumpărarea de vechime
Cumpărarea de vechime pentru oricare 6 ani din perioada necontributivă, în baza unui contract de asigurare voluntar. Perioada de vechime cumpărată în baza contractului de asigurare poate fi valorificată doar la deschiderea dreptului de pensie pentru limită de vârstă. Plata se va putea face în rate și se va lua în calcul și plata parțială.
Reanalizarea condițiilor de muncă speciale și deosebite
Întărirea principiului contributivității vizează revizuirea activităților încadrate în condiții speciale și deosebite de muncă. Dacă în prezent persoanele care realizează vechime în condiții speciale sau deosebite de muncă beneficiază la pensie de mai multe bonusuri:
- Reducerea vârstei standard de pensionare cu maxim 13 ani/respectiv 10 ani;
- Majorarea punctajelor lunare pentru anii lucrați în aceste condiții de 50%, respectiv 25%;(crescut artificial valoarea pensiei)
- Spor de grupă care constituie vechime, deși nu este contributivă; (crescut artificial vechimea realizată)
- Stagiu complet de cotizare mai mic de 15 ani, 17 ani, (zonele de radiații I și II), 20 ani pentru mineri, 25 ani pentru cei care au lucrat în condiții speciale, etc.. (au determinat cuantumuri mai mari)
- O parte dintre aceste persoane au primit și un indice de corecție (a majorat artificial valoarea pensiei)
Prin noua lege se diminuează reducerile din vârsta standard cu 3 ani, atât pentru vechimea realizată în condițiile deosebite de muncă, cât și pentru vechimea realizată condiții speciale de muncă. De exemplu: reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitățile desfășurate în grupa I și/sau în condiții speciale de muncă de 13 ani se diminueaza la maxim 10 ani, iar reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitățile desfășurate în grupa a II-a și/sau în condiții deosebite de 10 ani se diminueaza la maxim 7 ani. Ca și în legislația aflată în vigoare s-au păstrat câteva excepții pentru următoarele categorii:
- Mineri – vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani, stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie va fi tot de 20 de ani;
- Persoanele care au lucrat în zonele I și II de radiații – vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani (zona I) și respectiv de 18 ani (zona II), stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie va fi de 22 de ani pentru zona I și de 25 de ani pentru zona II de radiații; (CNCAN a fost unul dintre avizatorii legii pensiilor și nu a venit cu observații sau propuneri de modificare a condițiilor prevăzute în proiect.)
- Artiști – reducere de 13 ani din vârsta standard de pensionare și 20 de ani vechime minimă în profesie;
- Personalul din aviație, zona de armament, construcții de nave, de mașini, producție ale minelor de minereuri, zona forestieră și personalul care vizează siguranța circulației – vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 11 ani și 25 de ani în activitățile enumerate anterior;
- Personalul care a realizat activități încadrate în condiții speciale și pentru care angajatorii au respectat după anul 2001 procedurile de avizare și plată diferențiată a contribuțiilor de asigurări sociale și personalul din unitățile de producere a energiei electrice în termocentralele pe bază de cărbuni – vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 13 ani și 25 de ani în activitățile enumerate anterior.
Dacă în prezent se acordă o majorare de 25% sau 50% pentru fiecare punctaj lunar realizat de persoana care a lucrat în condiții deosebite/speciale de muncă, propunerea vizează acordarea unui număr de puncte fix, de respectiv 0,25 pct și 0,50 pct, pentru fiecare an realizat în condiții superioare de muncă. Pentru mineri și persoanele care au lucrat în zonele I și II de radiații se va acorda câte un punct pentru fiecare an lucrat în condițiile specifice de activitate.
Prin lege locurile de muncă pentru care s-au obținut avize de încadrare în condiţii deosebite și a căror valabilitate a fost prelungită potrivit legislației anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi, se mențin în conditii deosebite de muncă potrivit legii, până la normalizarea de către angajator a condițiilor de muncă, dar nu mai târziu de 01 ianuarie 2035. Pentru locurile de muncă prevăzute în lege la art. 28 începând cu lit. d), f)-l) se mențin condițiile speciale de muncă până la data de 01 ianuarie 2035.
S-a revizuit anexa 4 din lege în sensul eliminării unor funcții (în prezent sunt 10 funcții, iar după revizuire rămân doar 4. S-a propus eliminarea jongleorilor, clovnilor, cascadorilor, dansatorilor, călăreților de circ, dresor de animale deoarece aceste categorii nu se regăsesc în D112 decât cu contracte part-time sau își desfășoară activitatea în baza unor contracte de colaborare. Faptul că nu figurează în condiții speciale pe toată durata normală a programului de lucru, aceste persoane nu pot fi încadrate în condiții speciale.
S-a revizuit anexa 3 care cuprinde lista unităților cu activități încadrate în condiții speciale. Astfel, din 147 de unitați, din câte există astăzi în legea nr. 263/2010, au rămas 46 de unități.
Condiții de pensionare la limită de vârstă (cu 5 ani mai devreme)
Persoanele care au realizat un stagiu de cotizare mai mare de 5 ani peste stagiul complet de cotizare contributiv de 35 de ani pot ieși la pensie pentru limită de vârstă, dar nu mai mult de 5 ani din vârsta standard de pensionare prevăzută în Anexa nr. 5.
Persoanele cu dizabilități
Pentru această categorie se mențin reducerile din vârsta standard de pensionare, respectiv: cu 15 ani pentru asigurații cu handicap grav dacă au realizat cel puțin o treime din stagiul complet de cotizare, cu 10 ani pentru asigurații cu handicap accentuat dacă au realizat cel puțin două treimi din stagiul complet de cotizare, cu 10 ani pentru asigurații cu handicap mediu dacă au realizat stagiul complet de cotizare. Pentru persoanele care lucreaza în condiții de handicap grav sau accentuat vor primi o majorare cu un număr de puncte fix de 0,5 pct. și 0,25 pct. pentru fiecare an realizat în condițiile enumerate mai sus.
Indemnizația minimă socială
Se va acorda în continuare indemnizația socială pentru pensionarii cu venituri din pensie mai mici decât valoarea indemnizației minime, conform OUG nr. 6/2009. Cuantumul indemnizației sociale pentru pensionari va fi majorat anual cu același mecanism de majorare al pensiilor publice. Începând cu 01 ianuarie 2024 aceasta are valoarea de 1.281 lei. Folosirea unui mecanism de majorare identic cu cel al pensiilor publice va determina o creștere corectă a indemnizației minime sociale în raport cu creșterea pensiilor.
- Pe ordinea de zi a ședinței Comisiei de Dialog Social Vâlcea sau aflat măsurile de combatere a șomajului și creșterea gradului de ocupare a forței de muncă în județul Vâlcea. Cu lămuriri suplimentare a venit domnul Costel-Paul Ene, director executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Vâlcea. Potrivit materialului prezentat măsurile de combatere a șomajului vizează:
a) creșterea șanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
b) stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a șomerilor și crearea de noi locuri de muncă.
c) promovarea participării pe piața muncii a tinerilor cu risc de marginalizare socială.
Potrivit AJOFM Vâlcea, în județ, creșterea gradului de ocupare a forței de muncă se fundamentează pe următoarele tipuri de măsuri de combatere a șomajului:
INFORMAREA ȘI CONSILIEREA PROFESIONALĂ
În anul 2023 aproximativ 7.736 de persoane au beneficiat de servicii de informare și consiliere, iar pentru anul 2024 AJOFM Vâlcea estimează aproximativ 7.000 de persoane care vor fi cuprinse în această măsură.
MEDIEREA MUNCII
Medierea muncii este activitatea prin care se realizează punerea în legătură a angajatorilor cu persoanele în căutarea unui loc de muncă, în vederea stabilirii de raporturi de muncă sau de serviciu și constau în: acordare de informații privind locurile de muncă vacante, medierea electronică prin intermediul tehnicii de calcul, respectiv preselecția candidaților. În anul 2023, aproximativ 3.331 de persoane și-au găsit locuri de muncă în urma prestării serviciilor de mediere. Perspectivele anului 2024: 3.250 de persoane programate pentru a fi cuprinse în această măsură.
FORMAREA PROFESIONALĂ
Programe de formare profesională care asigură inițierea, calificarea, recalificarea, perfecționarea și specializarea persoanelor în căutarea unui loc de muncă ținându-se seama de cerințele de moment și de perspectiva ale pieței muncii și în concordanță cu opțiunile și aptitudinile individuale ale persoanelor respective.
Indicator realizat în anul 2023: 679 persoane cuprinse în programe de formare profesională, din care 263 absolvenți încadrați în câmpul muncii.
Perspective pentru anul 2024: 450 persoane vor beneficia gratuit de programe de formare profesională, dintre care și 250 absolvenți ce vor putea fi mediați în vederea încadrării în muncă.
COMPLETAREA VENITURILOR SALARIALE ALE ANGAJAȚILOR
- 30% din cuantumul indemnizației de șomaj
Șomerii cărora li s-a stabilit dreptul la indemnizația de șomaj care se angajează cu normă întreagă și, ca urmare a angajării, le încetează plata indemnizației de șomaj, beneficiază, din momentul angajării până la sfârșitul perioadei pentru care erau îndreptățite să primească indemnizația de șomaj, de o sumă lunară, reprezentând 30% din cuantumul indemnizației de șomaj, stabilită și, după caz, reactualizată conform legii.
Indicator realizat în anul 2023: 234 de persoane beneficiare ale acestei măsuri.
Perspective pentru anul 2024: 200 persoane estimate ca potențiali beneficiary ai acestei măsuri.
- prima de inserție
Absolvenții instituțiilor de învățământ și absolvenții școlilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, care, în termen de 60 de zile de la absolvire, se înregistrează la agențiile pentru ocuparea forței de muncă și se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază de o primă de inserție egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referință în vigoare la data încadrării.
Indicator realizat în anul 2023: 5 absolvenți beneficiari.
Perspective pentru anul 2024: se estimează că 5 absolvenți vor beneficia de această măsură.
- prima de activare
Șomerii înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă de cel puțin 30 de zile, care nu beneficiază de indemnizație de șomaj, în situația în care se angajează cu normă întreagă, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, ulterior datei înregistrării la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, beneficiază de o primă de activare în valoare de 1.000 lei, neimpozabilă.
Indicator realizat în anul 2023: 20 de persoane beneficiare.
Perspective pentru anul 2024: 30 de persoane se estimează că vor beneficia de această măsură.
- prima de încadrare
Persoanele înregistrate ca șomeri la agențiile pentru ocuparea forței de muncă și care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o localitate situată la o distanță mai mare de 15 km de localitatea în care își au domiciliul sau reședința, pot beneficia de o primă de încadrare, neimpozabilă.
Indicator realizat în anul 2023: 5 persoane au beneficiat de această măsură.
Perspective pentru anul 2024: aproximativ 10 persoane ar putea fi cuprinse în măsură.
- prima de instalare
Persoanele înregistrate ca șomeri la agențiile pentru ocuparea forței de muncă care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate situată la o distanță mai mare de 50 km față de localitatea în care își au domiciliul sau reședința și, ca urmare a acestui fapt, își schimbă domiciliul ori își stabilesc reședința în localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia pot beneficia de o primă de instalare, neimpozabilă, destinată stimulării încadrării în muncă, asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reședință, și/sau pentru reîntregirea familiei, după caz.
Indicator realizat în anul 2023: o persoană a beneficiat de această măsură.
Perspective pentru anul 2024: 5 persoane prognozate a fi cuprinse în măsura.
- prima de relocare
Persoanele înregistrate ca șomeri la agențiile pentru ocuparea forței de muncă care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate situată la o distanță mai mare de 50 km față de localitatea în care își au domiciliul sau reședința și, ca urmare a acestui fapt, își schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința în localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia, beneficiază de o primă de relocare, neimpozabilă, acordată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, egală cu 75% din suma destinată asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reședință, dar nu mai mult de 900 lei.
Indicator realizat în anul 2023: 8 persoane au beneficiat de această măsură.
Perspective pentru anul 2024: 5 persoane prognozate a fi cuprinse în măsură.
STIMULAREA MOBILITĂȚII FORȚEI DE MUNCĂ:
- categoria absolvenți;
Angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, absolvenți ai unor instituții de învățământ primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare absolvent încadrat, o sumă în cuantum de 2.250 lei.
Indicator realizat în anul 2023: 16 persoane beneficiare în baza unor convenții aflate în derulare la 31.12.2023.
Perspective pentru anul 2024: 25 de persoane prognozate a fi cuprinse în măsură.
- categoria absolvenți din rândul persoanelor cu handicap;
Angajatorii care încadrează în muncă pe durată nedeterminată absolvenți din rândul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent, suma în cuantum de 2.250 lei pe o perioadă de 18 luni.
Indicator realizat în anul 2023: 4 persoane beneficiare, în baza unor convenții aflate în derulare la 31.12.2023.
Perspective pentru anul 2024: 5 persoane prognozate a fi cuprinse în măsură.
- categoria șomeri peste 45 de ani, tineri NEETs și susținători familii monoparentale;
Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, șomeri în vârstă de peste 45 de ani, șomeri care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomeri de lungă durată sau tineri NEET primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, o sumă în cuantum de 2.250 lei, cu obligația menținerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puțin 18 luni.
Indicator realizat anul 2023: 1.490 persoane beneficiare în baza unor convenții aflate în derulare .
Perspective pentru anul 2024: 395 persoane prognozatea fi cuprinse în măsură, cu precizarea că acestea vor fi subvenționate din bugetul asigurărilor sociale se șomaj, urmând ca un număr estimat de 1.000 să șomeri să fie cuprinși în programe cu finanțare europeană.
STIMULAREA ÎNCADRĂRII TINERILOR CU RISC DE MARGINALIZARE SOCIALĂ ÎN BAZA UNOR CONTRACTE DE SOLIDARITATE
Angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială și care beneficiază de acompaniament social personalizat în baza unui contract de solidaritate, denumiți angajatori de inserție, beneficiază lunar, conform prevederilor legale, pentru fiecare persoană din această categorie, de o sumă egală cu salariul de bază stabilit la data angajării tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referință, în vigoare la data încadrării în muncă, până la expirarea duratei contractului de solidaritate.
Indicator realizat în anul 2023: 5 persoane au încheiat contracte de solidaritate.
Perspective pentru anul 2024: 5 persoane programate a fi cuprinse în măsură.
PROMOVAREA PARTICIPĂRII PE PIAȚA MUNCII A TINERILOR CU RISC DE MARGINALIZARE SOCIALĂ, PRIN MĂSURI DE ACOMPANIAMENT
Promovarea participării pe piața muncii a tinerilor cu risc de marginalizare socială se realizează prin: acompaniament social personalizat, activități de informare și promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare socială în rândul angajatorilor și subvenționarea locului de muncă.
Indicator realizat în anul 2023: 4 campanii de conștientizare și diseminare a informației.
Perspective în anul 2024: 5 persoane prognozate a fi beneficiare ale acestei măsuri.